מתן שוחד – ייצוג משפטי, שינוי עילת סגירה של תיק חקירה לחוסר אשמה

5
(3)
מתן שוחד - ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי מעורך דין פלילי

מתן שוחד – ייעוץ וייצוג משפטי ע"י עורך דין פלילי.


מתן שוחד – ייצוג משפטי, שינוי עילת סגירה של תיק משטרה לחוסר אשמה.

  • משרד עורך דין פלילי גיא פלנטר מעניק ייעוץ משפטי וייצוג משפטי בכל הנוגע לעבירות מתן שוחד בכל רחבי הארץ ובכל הערכאות.
  • בעמוד זה אנו מציגים מקרה להמחשה אשר טופל במשרדנו, שעוסק בספק של משרד הביטחון אשר נחשד בעבירה של מתן שוחד, בניגוד לסעיף 291 לחוק העונשין.
  • בקשה לשינוי עילת סגירת תיק החקירה לחסור אשמה נתקבלה והתיק נמחק מרישומיה הפנימיים של המשטרה.

מתן שוחד – קצת על העבירה.

הוראות חוק העונשין בנוגע לעבירת מתן שוחד.

291. נותן שוחד לעובד הציבור כהגדרתו בסעיף 290(ב) בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 290(א).


תחולה "אקס-טריטוריאלית" לעבירה של מתן שוחד.

  • במצבים מסוימים קבע המחוקק תחולה "אקס-טריטוריאלית" לעבירה של נתינת שוחד; סעיף 291א (א) לחוק העונשין שכותרתו "מתן שוחד לעובד ציבור זר" קובע:

"הנותן שוחד לעובד ציבור זר בעד פעולה הקשורה בתפקידו, כדי להשיג, להבטיח או לקדם פעילות עסקית או יתרון אחר בנוגע לפעילות עסקית, דינו כדין נותן שוחד לפי סעיף 291".


מדיניות הענישה בעבירות מתן שוחד.

  • באשר למדיניות הענישה בעבירה של נתינת שוחד, בתי המשפט במחוזותינו נוקטים בגישה עונשית מחמירה כנגד מי שחטאו בשחיתות. עוד בע"פ 341/73 מדינת ישראל נ' ויטה, פ"ד כז(2) 610, 613 (1973) פסק בית המשפט העליון כי: 

"הסכנה לדמותו של השירות הציבורי ולאפיה של החברה בישראל היא כה גדולה, עד שאין להירתע מנקיטת אמצעי ענישה קשים ומורגשים היטב כלפי כל מי שעולה על דרך השוחד – אם כנותן, אם כלוקח או כמבקש ואם כמתווך".

  • בשנת 1989, במסגרת ערעור בעניינו של רפאל לוי, מי שהיה הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים והורשע בין היתר בעבירות של לקיחת שוחד והפרת אמונים, עמד בית המשפט העליון על החומרה היתרה שבעבירת השוחד (ע"פ 355/88 רפאל לוי נגד מדינת ישראל) תוך אזכור דברים שנפסקו ע"י בית המשפט העליון בהקשר זה בעבר:

"לא בכדי התריעו הוגי דעות, מנביאי ישראל ועד לימינו, על השוחד כרעה חולה מאין כמוה. השוחד הינו סימן ההיכר המובהק של משטרים לבנטיניים שחלילה לנו להידמות להם… כיבוד החוק דורש בראש ובראשונה פעולה חינוכית קשה וממושכת, אבל עד שיגיעו ימות המשיח, אף לא נוכל בלעדי כוח ההרתעה שבעשיית דין ובאימת הדין… רחמנות יתרה כלפי הפרט בכגון אלה עלולה לעלות כדי התאכזרות לחברה כולה, פן היא תשקע ביוון המצולה של שוחד ושל שחיתות".

"הסכנה לדמותו של השירות הציבורי ולאפיה של החברה בישראל היא כה גדולה, עד שאין להירתע מנקיטת אמצעי ענישה קשים ומורגשים היטב כלפי כל מי שעולה על דרך השוחד – אם כנותן, אם כלוקח או כמבקש ואם כמתווך".

"עבירת השוחד מטבעה גורמת להשחתת מידות במנהל הציבורי. מכאן ההכרח להטיל עונשים מרתיעים על אלה החורגים מן השורה ומביאים לשיבוש דרכי מנהל תקינים. כאן גובר האינטרס הציבורי, שעליו מצווה בית המשפט לשמור".

"על-פי מדיניותו של בית-משפט זה משכבר הימים, העונש ההולם עברייני שוחד הוא מאסר בפועל, כעונש מרתיע. שכן 'הסכנה לדמותו של השירות הציבורי ולאפיה של החברה בישראל היא כה גדולה, עד שאין להירתע מנקיטת אמצעי ענישה קשים ומורגשים היטב כלפי כל מי שעולה על דרך השוחד – אם כנותן, אם כלוקח או כמבקש, ואם כמתווך".

"הלכה רווחת ומיוסדת היא, כי עובד ציבור הלוקח שוחד תמורת פעולה הקשורה בתפקידו, אחת דינו להיענש במאסר ממשי. חריגה מן הכלל הזה מותרת רק בהתקיים נסיבות יוצאות דופן…".

"השיקול המרכזי בענישתן של עבירות מסוג זה הוא הרתעתם של עובדי ציבור אחרים מפני ביצוע עבירות דומות, ושיקול זה אכן מחייב, כפי שכבר צוין, להעניש על ביצוען של עבירות מסוג זה בעונש מאסר שיש עמו כליאה בפועל".


מקרה להמחשה שטופל במשרדנו – שינוי עילת סגירת תיק מתן שוחד לעילה של חוסר אשמה.

תחילת הפרשה – חקירה כנגד ספק של משרד הביטחון בחשד לעבירה של נתינת שוחד.


סגירת תיק החקירה בעילה של חוסר ראיות.

  • בתום החקירה ולאחר בחינת חומר החקירה, החליטה פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) שלא להגיש כתב אישום בפרשה, אולם סגרה את תיק החקירה המשטרתי בעילה של חוסר ראיות.
  • סגירת תיק חקירה בעילה של חוסר ראיות הכתימה את שמו של החשוד ברישומיה הפנימיים של המשטרה, שכן פירושה, שנותר ספק בחפותו ורק בשל העדר מספיק ראיות, לא הועמד לדין. 
  • להרחבה אודות עילות סגירה של תיקי חקירה פליליים ראו: איזה עילות גניזה קיימות לסגירת תיק חקירה פלילי?
  • במקרה ספציפי זה, לגניזת התיק הפלילי בעילה של חוסר ראיות הייתה תוצאה פוגענית במיוחד; משנותר ספק בחפותו של האיש ביחס לעבירה של מתן שוחד, סירב משרד הביטחון להמשיך ולעבוד עמו עד שיסיר עננה זו מעל ראשו.

שינוי עילת סגירת תיק החקירה לעילה של חוסר אשמה וכפועל יוצא – מחיקת הרישום המשטרתי אודות חשד למתן שוחד.

  • במצב דברים זה, פנה האיש אל משרדנו על מנת שנפעל למחוק את הרישום המשטרתי הקיים אודותיו ברישומיה הפנימיים של המשטרה.
  • קיימים מסלולי טיפול שונים למחיקת רישום משטרתי של תיקים סגורים ועל כך ראו: 
  • לאחר ניתוח חומר החקירה, החליט עו"ד פלילי גיא פלנטר לפעול למחיקת הרישום המשטרתי בדרך של שינוי עילת סגירת תיק החקירה ל"חוסר אשמה". על פי דין, תיק חקירה שנסגר בעילה של חוסר אשמה – יימחק מרישומיה הפנימיים של המשטרה.
  • פרקליטת מחוז תל אביב נעתרה לבקשה מטעם עורך דין פלילי גיא פלנטר, אשר ייצג את האיש, והורתה על שינוי עילת הגניזה לעילה של חוסר אשמה.
  • בכך טוהר שמו של האיש מכל חשד, הרישום המשטרתי אודות החקירה נמחק מרישומי המשטרה והוסרה המגבלה להמשך עבודתו של האיש כספק של משרד הביטחון.
  • בהמשך עמוד זה ניתן לעיין (ללא פרטים מזהים כמובן) בהחלטת פרקליטת מחוז תל אביב דאז, להיעתר לבקשת עו"ד פלילי גיא פלנטר ולשנות את עילת גניזת התיק ל"חוסר אשמה".

משרד עורך דין פלילי גיא פלנטר – ייעוץ וייצוג משפטי בעבירות מתן שוחד וטיפול במחיקת רישום משטרתי.


 

דרג את העמוד

ממוצע הצבעות 5 / 5. כמות הצבעות 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

קבצים להורדה - לחץ לצפייה

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל
למעלה